Het traject
Het traject bestaat uit 9 maandelijkse live bijeenkomsten. Het is mogelijk om een deel van het hele traject te volgen, zie hieronder naar de uitleg over de modules.
Tijdens de bijeenkomsten komen er mensen aan het woord die vanuit inzicht en praktische levenservaring een thema uitdiepen. Er wordt aanvullend een oefening gedaan die thuis verder uitgewerkt kan worden. We gaan samen in proces en onderzoeken hoe de inzichten ons dagelijks leven kunnen beïnvloeden en bevruchten. In de namiddag is er ruimte voor uitwisseling en verdieping aan de hand van verschillende kunstzinnige en sociale methodieken.
In de opmaat van de volgende lesdag zal er ruimte gegeven worden om de oefening en de inhoud van de vorige lesdag te bespreken.
Modules
Dit jaartraject is vormgegeven in 3 modules van telkens 3 bijeenkomsten.
De drie modules vormen een geheel, toch zijn de modules ook op zichzelf staand. Hierdoor is het perfect mogelijk om slechts één of twee modules te volgen.
Module 1: Levende aarde
In de eerste module gaan we ons verbinden met wat het betekent om als mensen op de aarde te leven, hoe we die aarde kunnen verzorgen. Wat is de taak voor ons als mens in samenhang met de natuur en moeder aarde? We zien in deze tijd dat wij een grote verantwoordelijkheid dragen als het aankomt op onze omgang met de natuur. We leren de werking kennen van de verschillende soorten wezens rondom ons heen. We buigen ons over de vraag hoe we hen kunnen waarnemen en helpen.
Data, sprekers en inhouden
- 28 september 2024: Liefde voor de aarde
Jesse Mulder en Annemiek Herremans - 26 oktober 2024: Leven met geestelijk scheppende wezens in het leven van alledag
Edith Lammers van Bueren en Jaap van de Weg - 30 november 2024: Samenwerken met natuurwezens, ook al zie je ze niet
Bastiaan Baan en Miriam van Osch
Locatie: Steinerschool Skellig Michaël, Lamorinierestraat 231A, 2018 Antwerpen
Module 2: Mens, ken uzelf
In de tweede module gaan we aan de slag met het thema ‘ontwikkeling’. Wat past er bij de hedendaagse ontwikkelingsweg? En wat betekent het eigenlijk om onszelf in ontwikkeling te brengen? We gaan aan de slag met het thema van de dubbelganger, oftewel onze schaduw. Hoe kunnen wij onze dubbelganger leren kennen en omvormen tot onze helper? Een andere weg tot ontwikkeling biedt ons de scholingsweg van de antroposofie. We buigen ons over de zeven voorwaarden om tot innerlijke scholing te komen. Daarnaast kijken we hoe we, vanuit de eigen ontwikkeling, vruchtbaar kunnen werken met anderen.
Data, sprekers en inhouden
- 14 december 2024: De voorwaarden voor de innerlijke scholing
Luc Vandecasteele en Bastiaan Baan - 25 januari 2025: Transformatie van de dubbelganger
Melanie Lauwaert en Ianthe Lauwaert - 22 februari 2025: De binnenkant van samenwerken
Bart Vanmechelen en Ineke Van den Bosch
Locatie: Steinerschool Gent, Kasteellaan 54, 9000 Gent
Module 3: Vrijheid en noodzakelijkheid
In de derde module ligt de focus op het grotere geheel. Wat is de bestemming van de mens? Hoe worden wij een vrij mens, ingebed in spirituele wetmatigheden die wij ook kunnen leren kennen? We onderzoeken de begrippen karma en reïncarnatie: terwijl de vrijheid wijst naar een hoopvolle toekomst heeft de mens zich voortdurend uiteen te zetten met de opdrachten die vanuit het (verre) verleden werden meegebracht. Tot slot staan we stil bij wat wij als individu kunnen betekenen in deze wereld, waarin niet enkel de natuur vervuild wordt.
Data, sprekers en inhouden
- 29 maart 2025: Het onontkoombare karma
Herman Meyvis en Ianthe Lauwaert - 26 april 2025: Menselijke vrijheid en spirituele wetmatigheid
Rob Gruben en Pieter Govaerts - 31 mei 2025: Tegen de vervuiling van het Ik
Pieter Govaerts en Melanie Lauwaert
Locatie: Steinerschool Skellig Michaël, Lamorinierestraat 231A, 2018 Antwerpen