Peter van Berckel is fermentatie-expert, natuurvoedingskundige & kok. Peter deelt al bijna 30 jaar kennis over natuurvoeding. Hij is expert op het gebied van vele fermentatietechnieken en medeoprichter en docent bij kookschool voor natuurvoeding ‘de Groene Kookacademie’. Peter volgde de opleiding tot Natuurvoedingskundige aan de Kraaybeekerhof, waar hij inmiddels zelf al jaren docent is en kooklessen verzorgt. 

www.petervanberckel.nl 

www.groenekookacademie.nl

Maartje Gruter is fytotherapeut, oprichtster van de Stadskruidentuin Nijmegen en dramadocent. De liefde voor planten werd haar in de bloemenwinkel van haar vader met de paplepel ingegoten. Maartje: ‘Ik werd vroeger gelukkig van de geur van aarde en de kleur van bloemen.  Toch besloot ik eerst de weg van het theater in te slaan. Daardoor sprak ik gebieden in mezelf aan die me verder hielpen, me vrijer en vollediger maakten. Nu ik sinds enige jaren met planten bezig ben, merk ik dat mijn theaterachtergrond daar heel goed bij past. Beide vakgebieden versterken elkaar, waardoor er een veelzijdig lesconcept ontstaat, waarbij hoofd, hart en handen een gelijkwaardige rol spelen. En dat schept ruimte voor nieuwe mogelijkheden. In mijn kruidenlessen leer je, naast de theorie, de plant op verschillende manieren onderzoeken door waar te nemen, te voelen te ruiken te proeven.     Ook het maken van kruidenproducten komt in elke les terug.’ www.stadskruidentuinnijmegen.nl

                                                                       

Natuurwezens, wie en wat zijn ze en wat is hun betekenis voor aarde en mens?

In deze les door Rosalind Veltman maken we kennis met het thema ‘natuurwezens’ of ook wel elementaarwezens genoemd.

Vele kinderen hebben ongeacht hun achtergrond een fascinatie voor kabouters, elfen en trollen. Waar komt die vandaan? Er zijn nog culturen en volkeren die deze wezens eren en met hun werking rekening houden. Rudolf Steiner heeft in allerlei contexten over deze wezens gesproken.

We willen in deze les enerzijds een introductie geven vanuit de berichtgevingen van R. Steiner en andere leraren hierover. Anderzijds willen we de eerste stappen zetten tot het ervaren van deze geheimzinnige aanwezigheid in de natuur. www.bureaukelpie.nl

Cathy Verschoor (1967) is natuurvoedingskundige, natuurkok en lesgever voeding bij Velt. "Ik wil mensen op een toegankelijk manier kennis laten maken met gewoon goed eten: vers, lokaal, van het seizoen, zo mogelijk uit de volle grond, onbewerkt en van biologische of biodynamische kwaliteit. Gezond en lekker koken hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Maar vergt soms wat creativiteit, lef en inspiratie. Het liefst laat ik me leiden door wat er voorhanden is: improvisatiekoken! En het leuke is, iedereen kan het." We gaan het ontdekken in de module Voeding en vitaliteit.

Wolter Bos, jaargang 1950, woont in hartje Amsterdam. Tot 2014 werkzaam als leraar voor biologie en scheikunde aan het Rudolf Steinercollege in Haarlem. Actief als lerarenopleider in Nederland, Duitsland, Brazilië en Rusland. Auteur van boeken over fenomenologie, in het bijzonder fenomenologie van vogels. Onderzoek naar de "gebaren" van vogels.
 

Peter Evers is in de eerste plaats een gepassioneerd vrijeschoolleerkracht. Omdat hij op zoek bleef naar de bron van alles, kwam hij uit bij de wereld van de sterren, waaruit zijn liefde voor de kosmos werd geboren. Hij ontwikkelde de dynamische astronomie en hij ontdekte dat hij hiermee de krachtenwerkingen van de kosmos voor iedereen beleefbaar kon maken.  

In de opleiding Barstensvol Leven maak je kennis met deze dynamische astronomie. In de sterrenkundelessen zal Peter de zeven verschillende planeetkwaliteiten al oefenend karakteriseren.

Door het herhaaldelijk verbinden van het fenomenologisch waarnemen van de sterrenwereld met de karakterisering van die zeven kwaliteiten, ontwikkel je het vermogen die kwaliteiten ook waar te nemen in de wereld om je heen. 

Carmencita de Ruiter: 'Ruim 14 jaar verdiep ik mij in het biodynamisch werken en tracht ik door te dringen tot de wereld van de sterren en planeten en de geestelijke achtergrond daarvan. De tuin werkt daarbij voor mij als een spiegel. Zo probeer ik bij te dragen aan de ontwikkeling en heelwording van aarde en mensheid.'

www.carmencitabd.nl

Mark Schilders (Aalst, 1965) houdt zich al een leven lang bezig met uiteenlopende vormen van creatieve en artistieke expressie. Zijn grootste liefde daarin is de muziek. Al een aantal jaren treedt hij naar buiten als singer-songwriter van Nederlandstalige liedjes, met Spinvis, Boudewijn de Groot en Stef Bos als referentiepunten. Daarnaast houdt hij zich intensief bezig met sjamanisme en boeddhisme. Vanuit het gegeven dat iedere mens een scheppend wezen is, geeft hij workshops waarin hij gereedschappen aanreikt om de zanger, de muzikant en de kunstenaar in jezelf wakker te maken. Waaronder de knipoog, de lach en de peilloze verwondering, om er een paar te noemen. Mark verzorgt de muzikale opmaat in module 2.

Paul Doesburg (1968) studeerde medische biotechnologie. Na zijn afstuderen werkte hij zes jaar aan de Erasmusuniversiteit in Rotterdam aan het ontrafelen van het moleculaire mechanisme dat ten grondslag ligt aan prostaatkanker. Ondanks het feit dat hij zijn onderzoekswerk fascinerend vond, merkte hij dat hij de visie dat er bij ziekte slechts sprake is van een mechanische verstoring ontoereikend vond. Vragen als: ‘Wat kun je zelf doen als je prostaatkanker hebt, bijvoorbeeld met betrekking tot life-style, voeding en mentale perceptie?’, waren/kwamen niet aan de orde. Via het Louis Bolk instituut in Driebergen maakte hij kennis met de kristallisatiemethode, een systemische onderzoeksmethode die vitaliteit zichtbaar kan maken. Hij werkt intussen in Europees verband aan de toepassing en verdere wetenschappelijke acceptatie van deze methode in zijn eigen laboratorium, Crystal Lab. Wat is vitaliteit? Wat is vitale voeding? Hoe onderzoek en bepaal je de vitaliteitswaarde van voeding? En wat doet vitale voeding met je gezondheid, zijn vragen die in de lessen in Barstensvol Leven aan bod zullen komen. www.crystal-lab.nl

Wieger Veerman (1959), euritmie vakleerkracht, docent en therapeut.

Studeerde aan de academie voor euritmie in Den Haag van 1993-1998.

Eerst de kunstzinnige en pedagogische opleiding en van 2006-2008 de therapeutische. Vanaf 1998 werkt hij als euritmie vakleerkracht aan vrijescholen. Vanaf 2008 heeft hij een praktijk voor euritmietherapie in Warnsveld. Tevens verzorgt hij cursussen voor euritmieliefhebbers en nascholingscursussen voor collega therapeuten en antroposofische artsen.

In zijn lessen voor Barstensvol Leven neemt hij je mee in de bijzondere wereld van de vitaliteit van je eigen lichaam. Hij verzorgt praktische lessen, waarbij je met eenvoudige oefeningen leert om de vitaliteit van je eigen lichaam waar te nemen, te versterken en te beschermen.

Mijn naam is Jan Weijsenfeld en sinds 1977 actief in de biodynamische
landbouw. Voornamelijk werkzaam als tuinder, maar ook a,s werkleider
op een instituutstuin, als marktkoopman, winkelier en als cursorisch
medewerker op Kraaybeekerhof. Voor de cursus "Barstensvol leven" geef
ik o.a. de lessen over de bodem en de bemesting en over de vier
ethersoorten alsmede de principes van de biodynamische tuinbouw met
als thema's de vruchtwisseling en het teeltplan. Daarnaast ga ik graag
met de cursisten de tuin in om de gewassen waar  te nemen, om de
composthopen te bekijken, te ruiken, te vergelijken enz. Ook graaf ik
graag een profielkuil om naar de historie van de grond te kijken.
Kortom ik neem je graag mee in een inspirerende omgeving om waar te
nemen wat er met "een levende landbouwcultuur" bedoeld wordt. www.hetgroeneweten.nl